Monday, May 4, 2009

Day 26 - Operasi Menjejak Tanah

1 May - Hari Buruh... hubby choti. Mak ngan ayah plak nak balik Ipoh jap, nek bas. So tengahari tu hubby nak hantar depa gi Puduraya. Dengan pantasnya nya saya pun siap2 jugak... dengan barut2 sekali saya pakai ngan uniform berjalan. Saya siapkan Aleesya skali.. pakai baju lawa, susukan dia siap2.

Ni kali pertama saya nak bawak Aleesya berjalan2 kluar. Wah... luasnya dunia kat luar sana. Setelah berselawat masa nak kluar pintu umah dan turun tangga, saya pun pangku je Aleesya kat seat depan, mak + ayah dok blakang... tak leh nak pasang car seat. Dah masuk kete, Aleesya buat bunyi oh eh oh eh... dia tak suka kena ekon direct ke dia rupanya... Lepas tempuh jem, sampai gak le kat Puduraya, kete punya la banyak.. so drop mak ngan ayah kat luar Puduraya jek, masa tu Aleesya dah nangis.. nak susu pulak.. alamak... masa lalu depan Kotaraya kan banyak trafik lite, takkan nak bagi susu Aleesya masa kete tgh benti ni kot? Punya la ramai manusia (mostly Bangla plak tuh) melintas jalan.. saya terpaksa jugak la susukan Aleesya sebab dia dah nangis kuat.. berlindungkan sehelai napkin. Dalam ati saya berdoa cepat la kete ni jalan... segan kalau ada orang pandang, tgh susukan Aleesya bawah napkin.. wakakakaka..

Lepas kluar dari KL, hubby trus pecut gi Damansara Uptown - target kedai Babyjaya. Mission: nak beli nursing cover yang proper sket.. susah btol pakai napkin, lemas Aleesya nak menyusu.
So, saya sambar la satu nursing ponco.


Then hubby nak beli baby carrier. Pilih punya pilih punya pilih, hubby amik gak satu, sebab dia rasa leceh nak dukung Aleesya yang tak duduk diam tuh.

Then saya naik tingkat 3 pulak, sambar baju ngan sluar lubang2 (Aleesya selesa pakai baju camnih, sebab panas kat dalam umah), baby wipes peket kecit2 utk travel usage, puting botol NUK yang bentuk penyet mcm nipple (baru nak train Aleesya pakai botol, takut dia tak suka puting botol default tu) and finally, NUK breast pad buy 1 free 1. Fuh, sket je barangnya.. tapi habis gak le 200 ++. Kekeke...

Lepas tu singgah Watson jap, beli shield saya. Masa ni Aleesya dah merengek nak susu lagi.. trus try test ponco baru.. Tapi kali ni saya ngan Aleesya duduk kat seat blakang. Aa... kan selesa sket nak menyusu... under ponco baru ngan tempat luas sket utk Maknya berposing ponco baru. Then hubby trus shoot ke Giant Kinrara, sementara saya susukan Aleesya kat blakang.

Sampai Giant, hubby trus bukak baby carrier baru tadi, masukkan Aleesya ke dalamnya, peh tu dia bawak Aleesya kot depan. Lepas nyusu, Aleesya dah lena.. tapi ok gak baby carrier tu leh condong cam baring, so, agak selesa la utk Aleesya tido dalam tu. Saya lenggang kangkung jek. Kekeke...

Maka berjalan2 la kami 3 beranak pada hari itu, walaupun blom habis pantang. Sorry tak de gambo pasal di dalam kekalutan menyiapkan diri dan Aleesya sebab excited sgt nak kluar, handphone saya tertinggal, kamera pun tinggal. Sepanjang dalam Giant (dalam baby carrier), Aleesya tidoooo jek. Sampai la ke umah, sambung tido lagi. Malam pun dia tido macam biasa (mak paknya expect dia akan meragam lepas jalan2). Alhamdulillah, semuanya aman dan damai.

Wooohooo.. lepas gian aku nak jejak kaki ke tanah... PHUH.

4 comments:

  1. amboi amboi amboi panjangnye langkahhhhhhhhhhhh...

    siap shopping tuuuu... pesal tak guna stroller jek???

    ReplyDelete
  2. amboi sakan hang tak abih pantang lagi dah panjang kaki tuuuu....aah betul nape tak pakai stroller hehe..tapi takpe la awal2 lagi ni bwk guna carrier tu lagi ok..lgpun tak berat sgt lagi hehe..tinginnya aku nk tgk dash pegang baby...hihihi..mesti dah kebapakan dia ye

    ReplyDelete
  3. Alasan kenapa tak pakai stroller:

    1) Kete kecik, tak muat nak isi stroller.

    2) Macam susah je nak masuk shopping complex terutamanya di area jual barang mainan (hubby wajib melawat tempat mainan).

    3) Stroller yang saya berkenan, harganya 4 digit.

    4) Peruntukan untuk membeli stroller telah digunakan untuk membeli mainan (oleh hubby).

    ReplyDelete
  4. so, jawapan mudahnya... belum ada stroller la...

    ingatkan dah ada dah...

    eleh... seme org nak stroller 4 digit tu... kakya pun teringin... tapi tak bleh la... mahal sgt... baik pg holiday.

    ReplyDelete