Wednesday, December 24, 2008

Week 24 - Check Up & U/Sound

Yep, masa check up tiba lagi.... Malam tu dah tak bleh tido, banyak sangat yang dipikirkan... Berdebar-debar nak tunggu masa ultrasound besoknya sampai tak boleh nak lelapkan mata.

So pagi tu, sibuk mencari baju yang sesuai.. last2 pakai T-Shirt MOM kaler biru jek, kununnya nak bg berat consistent dengan pakai baju yg sama masa mula2 timbang berat dulu.
Sampai kat Antenatal Klinik, amik number (Butang B - pemeriksaan susulan) and tunggu di Ruangan Menunggu A. Masa tengah tunggu tu, ada sorang perempuan India ni namanya dipanggil. Alamak!!! T-Shirt SAMA la! Hubby dah gelak2. Dia baru buat New Booking (macam saya kena bulan lepas lah). Trus amik fail cover baju.. cemana leh tersama ni? Hahahaha....

No. 1031 - Kaunter 2. Saya pun pegi Kaunter 2 serahkan kad biru saya. Bayar RM26. Dapat number 3112 dan diarahkan ke Ruangan Menunggu B untuk buat rutine check - Ujian Air Kencing, berat, dan tekanan darah. Saya pun ke Kaunter Jururawat di Ruangan Menunggu B, masukkan kad biru saya. Nama dipanggil untuk Ujian Air Kencing, alamak.. hari ni saya tak sediakan Fresh Sample lagi, so cepat2 saya capai botol dalam beg, gi toilet. Dah expert dah skang, tak terbangak2 cam memula datang dulu. Lepas tu timbang berat, then amik tekanan darah.

Week 24 progress:
1) Urine : normal
2) Weight: 55.5 kg (last time 52.2 kg)
3) B/P : 118 / 72 (last time 127/68)

Kemudian saya diarahkan naik ke Tingkat 3 untuk Ultrasound. Hubby pun nak ikut jugak, walaupun dia tahu dia akan terlambat masuk opis kalau tunggu saya u/sound nih. Tapi dia nak tengok jugak baby.. so saya biar je la dia ikut. Sebelum ultrasound tu saya dah sediakan soklan-soklan yang berkaitan.

1) Baby condition?
2) Baby gender?
3) Placenta location?

Masa tengah ultrasound tu, baby tak pulak busy kicking, nampak dia menguap je, pastu diam jek. Tido agaknya.. sebelum masuk bilik ultrasound tu bukan main busy dia kicking.

Nama sonographer tu Cik Nur Halimanja Sabdin. Lemah lembut orangnya. Tekun menerangkan parts2 baby yang dia tengah belek kepada saya, rajin menjawab soklan-soklan saya. Saya pun mintak la dia printkan satu gambar.. menurut dia gambar di atas ialah gambar muka (kanan) and perot baby (kiri)... nampak ke mata, idong, mulut (dia senyum lagi tuh) ? Tak nampak? Kekekeke... saya pun teka je la.. janji ada gambar. Yang penting, placenta dah naik atas (alhamdulillah), baby sihat, ada 2 tangan, 2 kaki, lelangit yg lengkap (tak sumbing) dan jeng jeng jeng.. kaki dia rapat daaa... tak nampak dengan jelas boy or girl. Dari imej tu macam girl, Cik tu pun tak berani kompom. Hahaha... sabar la ye.. nanti kiter try check laki ke pompuan.
Lepas ultrasound, dah puas tatap baby, tunggu ultrasound report pulak. Rupa report tu camni la.



Dah abih ultrasound, hubby pun nak gi keje dah, saya tinggal nak jumpa doctor je. Saya submit report ultrasound tadi ke Kaunter Jururawat Bahagian Menunggu B, dan tunggu. Then no. 3112 - Bilik 12. Yes.. mesti Dr.Lee lagi. Dr.Lee bacakan result lab test check yang lepas, then report ultrasound tadi, then suh baring check perut. Dia sukat perut pakai measuring tape. Pastu dia bagi Time Slip, ngan prescription Acid Folic and Ferrous Fumarate. Dr.Lee kata next appointment, lagi 4 minggu.. dimana saya akan dipaksa minum air glucose dan sejam kemudian kena amik darah..

Results lab test bulan lepas:
1) Darah type B+
2) Hemoglobhin / sel darah merah mencukupi - 119
3) HIV test - semua ok, negative.



Ok, lepas tu buat next appointment kat Kaunter 3, 29 Jan 2009. Masa nak amik ubat kat farmasi, orangnya pegi rehat la pulak, tutup hingga 10.10am dia tulis. So, merayap la ke atas, Tingkat 1, wad bersalin. Saja perati macam mana situasi wad bersalin tu.. Ada tempat menunggu (untuk suami dan family), ada TV, magazine and ada satu pintu ala koboi yg tertulis "Visitor is not allowed" terpampang kat situ. Ada sorang nurse kluar pakai apron plastik putih (macam butcher kat market tu) , dia tanya: "Sapa tunggu Jothi? You? " Sorang lelaki India bangun, angguk angguk. "Ok, Jothi dah selamat bersalin, nanti you bleh masuk tengok baby ye". Oo.. macam tu rupanya... Then kuar sorang lagi nurse yang lain, pakai apron plastik jugak...
"Nurul Huda.. sapa tunggu Nurul Huda. Tolong amikkan ubat asma dia..." Camtu la situasi kat wad bersalin tuh.. tak ramai orang pun. Hehehe...

Ok, 10.10am.. saya amik ubat kat farmasi dan kluar mencari teksi untuk balik ke opis. Episode seterusnya akan bersambung pada bulan hadapan, Happy New Year !!!
Untuk check up kali ini saya kena kluarkan:

Bayaran:
1) Ultrasound : RM20
2) Kedatangan: RM6
3) Ubat : RM10
Total : RM 36

2 comments:

  1. aku plak saspen nak tau gender...

    ReplyDelete
  2. salam..singgah sini sambil skodeng n3 awak & follow awak sekali...selamat berkenalan...

    ReplyDelete